De Jong en Huissoon zegevieren in Wierden
Hedwig de Jong heeft zaterdag de Ronde van Wierden – GP Jos Lammertink gewonnen. Dat deed de renster van WV de Kannibaal met een sterke solo. Achter haar sprintte Eline Serne naar de tweede plaats, voor Hanneke Mulder. Die laatste nam door de derde plek de leiding over in de VIRO Criterium Cup Twente. Bij de Klasse 1/Junioren trok Tom Huissoon de zege naar zich toe met een machtige eindsprint.
Het was goed weer in Wierden en daar maakten de renners gebruik van, door er een mooie koers van te maken. In ‘De Race van Annefleur’, zoals de wedstrijd van de vrouwen in Wierden vernoemd is naar Annefleur Kalvenhaar, waren er meerdere aanvallen te noteren. Kansrijk leek die van Lieke van Weereld, maar het peloton wist toch terug te komen. Klassementsleidster Phaedra Krol was ondertussen al gevallen, had het zwaar en verloor kostbare punten.
De Jong wist wel het goede moment te kiezen met haar aanval. Want waar Van Weereld nog terug werd gepakt, wist zij de rest van het peloton wel voor te blijven. Zo’n tien seconden na haar werd gesprint voor de tweede plaats. Mulder begon als tweede in het klassement van de VIRO Criterium Cup Twente aan de wedstrijd, maar start zondag in de Ronde van Aalten als de nieuwe leidster. Krol en ook anderen staan echter nog dichtbij qua punten.
Jansman valt aan en leidt
Ook bij de Klasse 1 en Junioren werd er flink aangevallen in Wierden. Emiel Jansman had zijn zinnen gezet op punten voor het klassement én de dagzege. Het leek er lange tijd op dat hij daarin ging slagen, want de coureur van CC’75 bouwde met een solo aanval een mooie voorsprong op. Het peloton kwam echter toch terug, waarna Huissoon de sprint ruim won. Jansman werd nog tweede, voor Lamberth van den Berg, en nam zo de leiding in de VIRO Criterium Cup Twente over van Rick Metselaar.
Foto: Sportfoto.nl / Patrick Weegink
