Peter Schulting: “Ik moedig iedereen aan deze criteriums te rijden”

Over ruim een week gaat de VIRO Criterium Cup Twente verder. Met een dubbel weekend, want op zaterdag 30 mei is de Ronde van Wierden en een dag later de Ronde van Aalten. Die zondag komen de elite/beloften mannen voor de tweede keer in actie dit seizoen. Na de Ronde van de Vijver is Peter Schulting de leider. De ervaren renner was er al vaak dichtbij en eindigde vorig jaar zelfs tweede in het klassement, maar de VIRO Criterium Cup Twente winnen deed hij nog nooit.

In de Ronde van de Vijver legde Schulting in ieder geval al een goede basis. De 38-jarige coureur komt dit jaar uit voor WV De Hanzerenners, nadat hij na liefst 18 jaar op continentaal niveau een stapje terug deed. Het niveau is er echter nog altijd bij de man uit Lemele, zo bleek ook in Hengelo. “Het was natuurlijk ook een beetje toneelspelen in de finale. Op een gegeven moment had ik wel door dat het een sprint zou worden”, kijkt Schulting terug op die koers.

(Tekst gaat verder onder de foto)

Foto: Sportfoto.nl – Schulting in de leiderstrui na de Ronde van de Vijver

“Ik had niet de benen om weg te rijden, dus ik gokte volledig op de sprint”, vervolgt hij. “Het was eigenlijk heel rustig naar de finish rijden. Thijmen ging op een halve ronde van de streep de sprint aan. Op dat moment keek ik net even achterom en hij had direct een gat. Gelukkig kon ik er net voor de bocht nog bij komen en op het einde kwam ik er overheen.”

Plezier hebben
In zijn rijke carrière won Schulting onder meer de Ronde van Zeeland en twee jaar geleden verraste hij nog met een etappezege in de ZLM Tour. Nu heeft hij dus een stapje teruggedaan en rijdt voor de Zwolse club. “Het is altijd mijn uitgangspunt geweest om plezier te hebben en zolang ik nog plezier heb blijf ik het doen.” En dus ook in de VIRO Criterium Cup Twente. “Hoogstwaarschijnlijk ga ik de trui wel verdedigen. Mijn programma is dit seizoen wat minder breed dan de laatste jaren.”

VIRO Criterium Cup Twente als doel
Minder klassiekers en verplichtingen, en daardoor meer tijd voor andere dingen. “De VIRO Criterium Cup Twente is wel een klein doel voor mij. Het is een mooie wedstrijdreeks in de regio. Iedereen die geen grotere wedstrijden heeft moedig ik aan om deze criteriums te gaan rijden, want het zijn goed georganiseerde wedstrijden en je doet ook de organisaties een plezier als er veel deelnemers zijn. In Hengelo vond ik dat er best veel deelnemers waren, ondanks het mindere weer. Dat was mooi en ik hoop dat het zo door kan gaan.”

Foto: Sportfoto.nl – Foto top Schulting in actie in het blauw van WV De Hanzerenners

Vergelijkbare berichten